Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.
Grupp-/träningsstruktur
2019-11-18 09:09


Inom Truppsektionen har grupp-/träningsstrukturen setts över inför vårterminen 2020. Detta för att delvis kunna schemalägga träningarna på bästa sätt i och med träningarna i GF-hallen men även för att tydliggöra en gymnasts ”resa” under åren som gymnast inom SGSF.

 

I GF-hallen kommer det att vara flera grupper som tränar samtidigt, de tränar i så kallade storgrupper. Detta för att så många gymnaster som möjligt ska kunna få ta del av de träningsmöjligheter som ges i GF-hallen, men det är även ett väldigt bra sätt för gymnasterna och ledarna att inspireras av varandra mellan grupperna.

 

Bilden nedan visar den nya grupp-/träningsstrukturen, en struktur som gör det möjligt att ta in nya gymnaster och samtidigt utveckla den enskilda befintliga gymnasten. Gymnasten kommer naturligt att följa sin grupp. Byte av grupp sker endast om gymnasten själv vill öka sin träningsmängd och kan då byta till en fortsättningsgrupp, eller klarar kunskapskraven för att börja i en UT-grupp (UT=Ungdomstrupp). Eftersom gymnasten följer sin grupp kommer även svårighetsnivån och utmaningarna öka i takt med gymnasternas utveckling. Varje gymnast ges möjlighet till utveckling utifrån sin nivå, men fokuset kommer alltid ligga på grunder och korrekt utförda övningar innan gymnasten testar på svårare övningar.


Trupp Basic:                          tränar 1 gång/vecka, 1,25 timmar

Trupp Basic fortsättning:         tränar 2 gånger/vecka, 1,25 timmar per tillfälle

FT (Föreningstrupp):               tränar 1 gång/vecka, 1,5 timmar

FT Fortsättning:                      tränar 2 gånger/vecka, 1,5 timmar per tillfälle

UT:                                       tränar 2-3 gånger/vecka, 1,5-2 timmar per tillfälle

UT (tävlar riks):                      tränar 3 gånger/vecka, 2-3 timmar per tillfälle

 


Nyhetsarkiv
Grupp-/träningsstruktur2019-11-18 09:09